הגבהה מתחת לראש בתרגילים על הגב: מתי כן ומתי לא?

מתי צריך כרית מתחת לראש?

מתרגלי פילאטיס מכשירים ויוגה רבים שואלים אותי מתי צריך להשתמש בכרית מתחת לראש בשכיבה על הגב. התשובה תלויה במספר גורמים, ביניהם: מצב עמוד השדרה, גמישות עמוד השדרה, התרגיל הספציפי שמבצעים, ועוד.

מצב עמוד השדרה:

עמוד השדרה שלנו אינו ישר, אלא בעל שלוש שלוש קשתות טיבעיות :
קשת קעורה באזור הצוואר - לורדוזה צווארית.
קשת קמורה באזור בית החזה - קיפוזה חזית.
קשת קעורה באזור הגב התחתון - לורדוזה מותנית.

קשתות אלו חיוניות לפיזור העומסים על עמוד השדרה ועל היכולת התנועתית. שינויים לא תקינים בקשתות אלו, כמו קימור מוגבר באזור בית החזה או סגירת הקער באזור הצוואר או הגב התחתון, עשוי לגרום לכאב, קשיי נשימה, בעיות יציבה וירידה בתפקוד הכללי.

שיא הקיפוזה

שיא הקיפוזה ממוקמת באזור בית החזה, היא הנקודה שבה הקימור באזור בית החזה הוא הגדול ביותר. מיקומו משתנה מעט בין אנשים, אך בדרך כלל נמצא בקו עצם החזה - הסטרנום.

עמוד שדרה גמיש

עמוד שדרה גמיש מאופיין ביכולת תנועה רבה יותר במגוון רחב של כיוונים.

עמוד שדרה קשיח

עמוד שדרה קשיח מאופיין ביכולת תנועה מוגבלת יותר. הדיסקים הבין-חולייתיים קשים יותר, ומגבילים את טווח התנועה של החוליות. מצב זה עשוי להוביל לנוקשות וקשיי תנועה.

איך קיפוזה מוגברת משפיעה על הלורדוזה הצווארית בשכיבה על הגב?

כאשר הקימור באזור בית החזה מוגבר (ועמוד השידרה קשיח) , עלולה להיות השפעה על הקער באזור הצוואר - נראה את הראש נע קדימה, מה שעלול להוביל למתח בשרירי הצוואר, קושי ביציבה, וקושי בתנועתיות התקינה. כשנעבור לשכיבה על הגב - הקימור החזי המוגבר, עשוי להוביל לפיצוי תנועה באזור הצווארי - בשכיבה על הגב, נראה את הראש נופל לאחור, הסנטר בולט קדימה והצלעות בולטות החוצה.

לפני שאתם ממהרים להניח כרית, עצרו רגע, קחו נשימה וחישבו. שימו לב לתחושת עמוד השדרה שלכם.

במקרים אלו, הגבהה עשויה להיות לכם מועילה:
1. קימור מוגבר באזור בית החזה: במצב שהקימור באזור בית החזה מוגבר (ועמוד השדרה קשיח) יהיה מומלץ להשתמש בהגבהה מתחת לראש בתרגילי שכיבה על הגב, כשהגב כולו מונח על המזרן. הגבהה מתחת לראש תמנע את נפילת הראש לאחור ותסייע בשמירה על הקער צווארי ותמנע לחץ מוגבר על איזור הצוואר.
2. קירוב של הברכיים אל בית החזה: כשמקרבים את הברכיים אל בית החזה בשכיבה על הגב, הקער הטבעי באזור הגב התחתון נסגר (הגב התחתון מתיישר) וכתוצאה מכך הקימור באזור בית החזה מוגבר. וזה מחזיר אותנו להנחיה הקודמת.

לעומת זאת, אם אתם מבצעים תרגילים בהם האגן מורם למעלה, אין צורך בהגבהה:
אגן מורם: בתרגילים על הגב כשהאגן מורם למעלה, הקימור המוגבר באזור בית החזה מתבטל והקער באזור הצוואר מתון יותר, לכן הגבהה מתחת לראש לא תסייע ואף עשוייה לייצור דחיפה מוגברת של הראש קדימה, מה שעלול להוביל למתח בשרירי הצוואר, קושי בנשימה קושי ולכאב.

התחילו עם הגבהה נמוכה ותנסו בהדרגה גבהים שונים עד שתמצאו את המיקום הנוח ביותר עבורכם.

לקבלת מידע נוסף על שיעורי וסדנאות פילאטיס קאדילק, יוגה וקטלבלס ניתן לפנות :
מכון איתנים : eitanim.co.il
וואטסאפ : 0548008885