מחשבות על תרגול, תנועתיות, קטלבלס, ציונות ואורח חיים בריא.

זן ואמנות אחזקת הקטלבלס

תחזוקת ידית הקטלבלס התחרותי, רגע לפני שנתייחס לתחזוקת הקטלבלס התחרותי, נציין כמה מרכיבים חשובים של הנפת הקטלבל וידית הקטלבלס.

מה זה קטלבלס?
תרגול באמצעות קטלבלס מבוסס ברובו על הנפות, על תנועה רב-מפרקית המצריכה קואורדינציה בין- מפרקית ברמה גבוהה ועל הוצאה אנרגטית גבוהה. וכמו בחיים, גם התרגול באמצעות הקטלבלס כולל שילוב מוכלל של מספר מרכיבי כושר גופני.

ספורט הנפת הקטלבלס
ספורט הנפת הקטלבלס היא פעילות ספורטיבית תחרותית, שמטרתה דחיקה או הנפה של הקטלבלס במשקל 32 ק"ג (32 ק"ג ברמה המקצוענית ו 24 ק"ג ברמה החובבנית), מספר רב ככל האפשר של פעמים, במשך 10 דקות.
תחרויות הנפת הקטלבלס מחולקות לשני סוגים:
1. קרב שתיים (Biathlon) – : המורכב מדחיקה (Jerk) והנפה (Snatch).
2. מחזור ארוך : (Long cycle) – המורכב מהנפה קצרה ודחיקה (Clean and Jerk)

ידית קטלבל חלקה ולא מחליקה
הנפה או דחיקה של הקטלבלס לאורך זמן של 10 דקות בשילוב עומס גבוה, יוצרת פעילות גופנית עצימה ומעייפת ובפרט אזור פרק כף היד עד האצבעות. אי לכך, חשוב מאוד שידית הקטלבלס תהיה חלקה (לא תקרע את היד) מחד, ומנגד שהקטלבלס לא יחליק מהיד. על מנת לשפר את האחיזה של היד עם ידית הקטלבלס, אנחנו משתמשים באבקת מגנזיום או מגנזיום נוזלי. לכן חשוב מאוד שהמגנזיום ייאחז / ייצמד היטב עם ידית הקטלבלס.

צבע או ציפוי לכה על ידית הקטלבלס אכן שומר את ידית הקטלבל חלקה, אך בשילוב מעט זיעה (הזיעה מגיעה עם המאמץ) מבטיח שהקטלבלס יחליק ויברח לנו מן היד… כמו כן, צבע או ציפוי לכה מונע היצמדות של המגנזיום לידית הקטלבלס.

מנגד, ידית קטלבל ללא כל ציפוי מאפשרת היצמדות טובה של המגנזיום עם ידית הקטלבלס ומבטיח שהקטלבלס יישאר ביד שלנו לאורך כל התרגול. אמה מה, השילוב לאורך זמן של ברזל, חמצן וזיעה (לחות) יוצר תחמוצת ברזל – חלודה. תופעה הדורשת מאיתנו להחזיר קצת אהבה לקטלבלס.

איך עושים את זה?
ליטוש עדין עם נייר שיוף אפס / נייר זכוכית / נייר לטש / בד שמיר לליטוש עדין , יוריד את החלודה ואת עודף המגנזיום. באיתנים, אנחנו מניפים קטלבלס כשעתיים ביום, לכן אנו משייפים את ידית הקטלבל אחת לשבועיים.

הקטלבלס התחרותי של איתנים, עובר תהליך של ציפוי אלקטרוסטטי (אבקת ציפוי אשר עוטפת את הקטלבל ונצמדת אליו, ולאחר מכן הציפוי נאפה בתנור עד להתקשות) הציפוי הזה שומר שידית הקטלבלס תהיה חלקה מחד, ומנגד מאפשר היצמדות טובה של המגנזיום עם ידית הקטלבלס. גם הקטלבל הזה דורש תחזוקה, ליטוש עדין עם נייר שיוף אפס, להורדת עודפי מגנזיום.

תגובות על התרגול , הצעות לשיפור...

באותו נושא :

דילוג לתוכן